6 kebaikan mandi sebelum subuh....

assalamualaikum
autopublish

CNY d kg lagi...
sronoknya bila blk kampung kan
tambah kwsn umah mak & abah dikelilingi pokok2 kayu
mmg sejukkkk.... pagi2 masa nak ambik air sembahyang, sejuknya air dia mcm air dr dlm petiice tue
klau mandi nak pegi sekolah mmg mengigil la
tara kami dok mandi tgh hari pon sejuk lagi ni kan pulak pagi2 kan....
mmg nyaman tenang... selimut kena tebal bila tdoq mlm2...
org kata mandi air sejuk lebih baik dr air panas kan..
baik utk kesihatan, nak tau manfaat dia

1. Kulit lebih lembut dan halus
pada waktu pagi selalunya anda akan memasang "water heater" untuk mendapatkan air yang hangat dan menghilangkan kesejukan. selepas ini, jika anda memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.

2. Melancarkan peredaran darah
jika peredaran darah anda lancar maka tubuh badan anda akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. malah anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih.

3. Meningkatkan kesuburan
kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi pada waktu pagi. ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

4. Mengurangkan risiko darah tinggi
untuk anda yang memiliki penyakit darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit anda. Insya ALLAH, dengan izin ALLAH, jika ia diamalkan selalu, penyakit anda akan pulih.

5. Mengurangkan tekanan serta tenang
air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. buat anda yang mengalami depresi, inilah cara yang terbaik utk anda menghilangkannya. oleh itu, ubahlah tabiat kpd mandi pagi sebelum subuh.

6. Meningkatkan sel darah putih
mandi dengan air sejuk, ia akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. apabila sel darah putih banyak, maka daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus. oleh itu, anda tidak mudah untuk dijangkiti dengan sebarang penyakit...

 bila d kg jugak
nureen suka benor la snap aksi anak2...
emir dah berbaring mcm askar dah
buat apa kat c2????
 oooo dok susun2 keta mainan ropanya
lari mai dkt mummy, kakak sya plak dok kutip keta menan tue
 bila nmpk flash camera, emir terus stop & berdiri mcm tgh sembahyang g2.. hehehe
 nak senyum tak senyum jerr muka tue...
mulut mcm pakai lipstik plak...
 bila suruh peluk kakak sya
kuat2 dia peluk smpi x tgk camera
 comellah anak2 mummy & daddy ni :)
good respon hehehe
 kakak sya minta snap skali lagi
 elok nak snap emir dh mula nak pegang camera, nak tgk gambo yg mummy snap tadi
 ajak zara join skali
zara x mau.. jln laju jerr g dapor
amal x dak, balik johor...
 bila suruh posing, kakak sya jerr beraksi, emir kaku..
 dah puas berposing, lapo la plak
eh, tu biskut kakak sya la..
klau dah kotak rapunzel ni x kan emir yg pilih plak kan hehee
 main sama2 mcm ni la
jgn gaduh2 yerr...
slalu klau kakak sya tgh main emir jarang nak ambik
tapi klau emir yg tengah main, kakak sya slamber ja tarik
so mula la kena marah ngan mummy & daddy..
cian dia..

khusyuk sungguh 2 beradik ni...
zara x mau join... dok melekat kat mummy dia.. ;)
___________________________________________________________________________________
jom singgah

Comments

Nurzakiah Hanum said…
perkongsian yang best
syawalsimpsons said…
info yang baik....seronok bebudak ni berlarik sana sini kat kampong yee
msredcheesecake said…
mak2 biasalan mandi sebelum subuh...mmg kena bangun awal urusakan anak2...
eima said…
emir sekali tgk cam gegirl pun ade ... comey .. syok dpt blk kg kan .. ai is suka mandi air panas tak kira bila ...
tqvm nureen... nnt tggu ek..apa yg smpi ;-)

pic no. 4 tu... br sy perasan...emir betul2 ikut muka nureen..comel!!
wantie said…
amalkan jugak..tapi kalau dpt air perigi lagi pergh....
Zura@Iwan said…
mmg mandi pagi2 sejuk beb
kt rumah abah ak..
bilik air ada kolah..mmg sejuk air dia..sejuk mndi time tghari pon..

ak jarang amal mandi awal pagi..hehe..
el said…
kat umah weols ni pun air dia sejuk wooo bila mandi...tp iols mmg takut2 skit nak mandi air sejuk..tp heran anak2 iols mmg x kenal sejuk lgsg..pakai mandi je huhuhu

iols tgk muka emir sekali npk cam muka alana pulak..tang mata tu serupalah
Anonymous said…
Haha...lawak plak tgk gmbr zara jln pi dapur..dgn napkin kat tengkuk..x mau tgkp gmbr
Cho Zila said…
akak bangun awal tapi mandi selalu lambat,,, maalumler selagi tak habis memasak, mengemas dan lain2 tak mandiler.. alahai kena mandi awaller lepaihni...
aduiyaii..memang payah kot kalau nak bangun sblum subuh ni..hehe..terasa malas ya amat..tapi memang banyak kebaikan kan..

Popular posts from this blog

pertandingan masak bubur asyura 2011

C.O.F.F.E.E

Lebaran 2017