kebaikkan minum air sebaik bgn dr tidur

assalamualaikum...
autopublish

lagi info berkaitan dgn air

minum air sejurus selepas bangun tidur setiap pagi. 

Antara 5 sebab kenapa kita perlu minum air putih sebaik bangun dari tidur adalah:

1) UNTUK SEIMBANGKAN SISTEM BUAH PINGGANG
Tubuh yang memiliki air yang cukup dan terhidrasi akan memaksimumkan fungsi tubuh, seimbangkan cairan dan mencegah jangkitan.

2) KULIT LEBIH  BERSERI
Minum air putih boleh membantu kita menyingkirkan racun di dalam tubuh seterusnya menjadikan kulit lebih berseri. Bahkan, ia dapat membersihkan racun dalam darah.

3) MELANGSINGKAN TUBUH
Cuba minum dua gelas air setiap kali bangun dari tidur. Rajin-rajinkanlah minum air pada pagi hari kerana ia boleh meningkatkan metabolisme tubuh sebanyak 24 peratus.

4) MENAMBAH DARAH
Ketika anda berasa lesu, pening dan anemia, minumlah air dengan jumlah yang mencukupi. Ia membantu tubuh membentuk sel darah yang baru dan membantu pembentukan sel otot.

5) MEMBERSIHKAN USUS
Minum air ketika perut kosong membantu membersihkan usus dan membuatnya lebih mudah menyerap nutrisi makanan yang masuk kemudiannya

Untuk penyakit-penyakit lama dan serius serta penyakit moden rawatan air telah didapati berjaya oleh masyarakat Jepun perubatan sebagai ubat 100% bagi penyakit-penyakit yang berikut:
sakit kepala, sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, kegemukan berlebihan, asma bronkitis, TB, buah pinggang dan air kencing, muntah, gastrik, cirit-birit, buasir, kencing manis, sembelit, semua penyakit mata, rahim, kanser dan gangguan haid, penyakit telinga hidung dan tekak.

KAEDAH RAWATAN
1. bangun pada waktu pagi sebelum menggosok gigi, minum 4 x 160ml gelas air
2. Berus dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa untuk 45 minit
3  Selepas 45 minit, boleh makan dan minum seperti biasa.
4. Selepas 15 minit sarapan, makan tengahari dan makan malam jangan makan atau minum apa pun selama 2 jam
5. Orang-orang yang sudah tua atau sakit dan tidak dapat minum 4 gelas air pada awal boleh bermula dengan mengambil sedikit air dan secara beransur-ansur meningkat kepada 4 gelas sehari.
6. Kaedah rawatan di atas akan menyembuhkan penyakit yang sakit dan lain-lain boleh menikmati kehidupan yang sihat.


 berikut adalah bilangan hari rawatan yang diperlukan untuk menyembuhkan / mengawal / mengurangkan penyakit utama:

1. Tekanan Darah tinggi (30 hari)
2. Gastrik (10 hari)
3. Diabetes (30 hari)
4. Sembelit (10 hari)
5. Kanser (180 hari)
6. TB (90 hari)
7. Pesakit artritis harus mengikuti rawatan di atas hanya untuk 3 hari pada minggu 1, dan mulai minggu 2 - harian

Kaedah rawatan ini tidak mempunyai kesan sampingan, namun pada permulaan rawatan anda mungkin perlu kencing beberapa kali. Ia adalah lebih baik jika kita terus ini dan membuat prosedur ini sebagai kerja rutin dalam kehidupan kita. Minum Air dan Kekal sihat dan aktif. 

Bagi orang-orang yang suka minum air sejuk, fakta ini sangat bermakna kepada anda. Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan. 

Walaubagaimanapun, air sejuk akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita. 
Sekali  'enapcemar' bertindak balas dengan asid, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal. Ia akan memperlahankan penghadaman kita.

Tidak lama lagi, ini akan bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada kanser. Yang terbaik adalah untuk minum sup panas atau air suam selepas makan. 

Nota penting tentang serangan jantung:
· Wanita perlu tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan m'jadi sebelah kiri dada,
· Jadi menyedari kesakitan yang teramat sangat pada garis rahang.
· Mungkin anda belum pernah merasa sakit dada semasa serangan jantung.
· Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda lazim.
· 60% daripada orang-orang yang mempunyai serangan jantung ketika sedang tidur dan tidak bangun.
· Sakit pada rahang dapat membangunkan anda dari tidur yang mantap. 

jom berhati-hati dan sedar. 
Lebih banyak kita tahu, peluang yang lebih baik kita boleh bertahan ...

___________________________________________________________________________________
jom singgah

Comments

Nurzakiah Hanum said…
bagus kan
thanks for sharing
Nana said…
gud info...
4 gelas air di awal pagi... :)
info ni mengingatkan sy ttg datin sarimah (pelakon tu)...dia penah ckp rahsia dia kekal cantik adalah minum air sblm dan slps bgn tidur
dhiera said…
tg sharing.
tapi memang cannot go la. tekak macam tak best minum air putih pagi-pagi
kena paksa la gamak ye ni
eima said…
LGPUN 70% BDN KITE TERDIRI DR AIR ... KENA LA BYK MINUM AIR ...KAN MKN MCM2 TP TAK MINUM AIR BYK KESIAN ORGAN
Zura@Iwan said…
ak stakat ni..
mmg duk amal minum air lps bgn tido..
LYAfrina said…
tq for sharing nureen...
kbykan org mmg kurang minum air putih... byk minum air y mnis2 je..
wantie said…
Part melangsingkan tubuh tu yg best.hahaha
jamian sarif said…
perkongsian yang sangat terperinci...thanks .
mamaarifakeem said…
Thanks for sharing, nmpk senang je minum air ni, tp awat mcm susah nak amalkan eh..huuu..
lizz said…
Tq share dear..mmg mnm air msk byk kelebihannya nak cantik nak langsing dan sihat minum la air masak secukupnyer...3 liter kalo boleh...kat opis letakkan atas meja siap2 sng nak minum...kadang kita ni lupa nak mnm sebab takder depan mata...
lieyalatif said…
lieya setuju ni nureen...sebab lieya mmg pagi2 mbangun pagi, sementara masak2 bekal anak tu mesti minum segelas air...mmg cepat jek gesa nak buang air besar tu dtg...so mmg lawas laa pagi2 membuang tu....
NM03 said…
sebelum tido minum air, celik mata pun minum air... sebab tu senang nak poopoo waktu pagi. hahahaha
eB said…
wah. good info. walopn dah tahu. & baca berkali2 tapi kita nih sellau lupa kan? hu3
eB said…
singgah lagi.... he3... eBnya blog dh x boleh wat reply.... malas nak cuba dah... lantak la... so eB bw balik yg ziarah balik jerk... boley? he3
msredcheesecake said…
memang amalkan minum plain water byk hari2... tapi sebaik bangun pagi tu payah sikit
P/s sok lusa kal7 rajin check la peti surat yek;)

Popular posts from this blog

pertandingan masak bubur asyura 2011

C.O.F.F.E.E

Lebaran 2017