khazanah lama tp membangkitkan selera...

assalamualaikum..... 


jumaat lepas, join staff opis g repair telefon umah gabenor penang
so telefon kat bhgian dapoq yg rosak
kwsn umah gabenor ni kwsn terlarang klau nak ambik gambar suka2 hati
so.... apa yg nureen dpt snap masa d dapoq???

 nin dia
ada dlm cerita upin ipin tau..
anak2 nureen kan dok tgk...
nama alat ni x tau tp guna dia utk buat tepung
cth mcm terok beras ka, kacang hijau ka
pastu putaq la atas tue.. maka terhasillah tepung
org dolu2 klau buat kueh muih pakai tepung mcm ni la
la ni mana dah nak ada... kesedapan dia lain tau dr pakai tepung yg siap dh dikilangkan tue
 ni plak giling cabai kering
kat kg mmg ada.. tp nureen x tau mak letak mana
masa kecik2 dlu pernah tolong arwah tok gilingkan cabai kering
pergghhh berpeluh2.. hahhaa

batu yg atas tu bkn duduk mcm tue
silap tue.. bukan nureen yg angkat staff opis yg angkat
dia x pernah tgk so dia x tau kedudukan asal batu tu hahhaa

___________________________________________________________________________________
jom singgah

Comments

Syeeda said…
batu giling cabai tu dok ada kat dapur umah wat perhiasan..hii xdan nak giling =)
Nurzakiah Hanum said…
TERINGAT ARWAH NENEK DULU ADA KAT UMAH ANUM
syawalsimpsons said…
lama sungguh tak tgk batu giling ni
Nafira usof said…
wahhhh.. masih ade lagi alat yg buat tepung tuh yer.. memang teringat kat citer upin ipin bila tengok alat tuh.. hehehehe.

yang giling cili tuh nampak cam besar bendenye. mmg besar eh??
lieyalatif said…
woo betul tu nureen...ni semua barang2 lama nieh...org dlu gune laa tuk masak2.... lieya pun takpenah tgk live...tgk dari katun upin ipin laa kahkahkah.... aduhh sygkan generasi kite ni dah tak kenal barang2 lama kat dapur...ni kirenye kebanggaan org melayu nieh....

mmg rase beza kalo guna cara tradisional ni nureen...tapi tu laa kudrat jek laa takut lagi nak menggelek....lagipun skrang mesin2 lagi canggih2....
Batu giling cili tu ada lagi rumah mak akak tapi yg batu nak proses tepung tak pernah ada tapi pernah tengok lah sebelum ni :)
el said…
gamaknye gabenor tu suka hasil dr tradisional kut eh
Ema Johari said…
dah susah nak jumpa barang lama ni...orang dulu-dulu selalulah pakai..kita sekarang semuanya pakai elektrik.

Popular posts from this blog

pertandingan masak bubur asyura 2011

C.O.F.F.E.E

Lebaran 2017