dah lama nak buat & akhirnya berjaya (>_<)

assalamualaikum

mmm... dah lama dok pikiq nak buat ni
tapi disbbkan kemalasan & kekangan kerja
so weekend lepas akhirnya berjaya jugak nureen tunaikan hasrat hati nie....
agak2nya la bleh teka x?

ellesya mmg sangat2 ringan tulang
suka tolong nureen bila nureen didapur
apa yg dilengeknya???
ubi keledek yg telah direbus empuk

lagi & lagi

aik.. mai mana plak gambo ni..
kebetulan tgh2 nureen dok masak PIL sampai & nureen tak tau pon depa nak mai, bila tgk hanpon opsss nureen x perasan msg semalam daaaaa......
pas nureen siap masak kami hadir 1 majlis kendri ngan PIL
balik dr kndri baru nureen merasa
b4 p kndri FIL rasa dulu & dia puji sedap walaupon 1st time nureen buat

dan hasilnya...
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^

mee kuah daging

perrgghhhh.... mmg dah lama pikiq nk buat sbb daging korban dok terperap ja dlm peti ice tue
so bila rakan blogger nureen el start buat ari tue
makin membuak2 la nak buat
ni 1st time nureen buat tau
ambik recipi dr google :)

sng jek
nk tau ker??
gini cara2nya...

nureen agak2 jek daging tue
potong mcm biasa kita dok masak
rebus smpi empuk
blendkan cabai kering, bawang besar & halia
bila daging dh empuk masukkan yg diblend td
udang sederhana besar d buang kulit & rebus isi & kulit2nya skali
pas2
bled kulit udang tue ngan air rebusan udang & tapis
tarok terus dlm rebusan daging td
dah sebati masukkan ubi keledek yg ellesya lenyek td
masak sekejap sambil bubuh garam & gula sesedap rasa
blend kacang tanah yg telah digoreng @ beli yg siap pon boleh.. agak2 jerr nak pekat masukkan byk cikit
last skali masukkan sawi & isi udang 
siap

celur mee @ bihun @ k.teaw
siap utk dihidang :)
simple kan..
slamat mencuba

asyik tgk ellesya mkn
dia nk mkn mee, udang & sawi jerr..



ada la rasa pedas2 cikit
so mkn bersulam air la ellesya malam tue

pastu mkn mentos plak
mmm... g2 la x leh nmpk coklat lgsung...



Comments

Zie said…
Emmm nampak sedap jer.. nanti leh cuba jugak
eB ezrin said…
wah rajin masak :)
LYAfrina said…
aummm.. mmg napok sedappp. lg2 ada daging ni.. i like.. nok try gop
el said…
aku igt hang nak wat kuih keria tgk elsya sibuk lenyek ubi hahaha

ko msk mee daging ni tetiba je teringin nak wat lagi hahahaha
eiyzniey said…
Wah..sedapnye nmpak ellysha mkn.
Heeee
Anum said…
sedapnya
nak sikit
KhaiRin said…
sy da breakfast ni trus lapaq blk tgk mee rebus
Imah Dinor said…
rajinnya...nnt nak cuba gak lah...
Nens Collection said…
comel je die duduk..hehe
|| NaFiRaa || said…
hehehehe.. ingatkan nureen nak buat kuih cekmek molek..kekekeke
wantie said…
sedap tengok. kalau teringin pun memang tak makan jugak la kak t selagi Alleesya tak umur setahun.

huhuhu
Salina@IbuAqil said…
Nureen, terliur ina nengoknya.. Nak cikit!!!!
Myra Jay said…
Sedapnyer..

Nanti bebila myra p rumah Nureen, masak yg ni k:)
kasihredha said…
wahhh rajinnya elly
calun menantu ni :))
Bui Junaidi said…
meleleh sudah air liur ku ini..huhu
wah mesti mummy dia masak sedap2..dia memilih makan tak nureen?tgk mcm semua dia makan

Popular posts from this blog

pertandingan masak bubur asyura 2011

C.O.F.F.E.E

Lebaran 2017